جمعه ۲۸ اردیبهشت ۰۳

آشنايي با كشور تركيه

آشنايي با كشور تركيه

كشور تركيه به سبب قرار گيري بين دو قاره آسيا و اروپا، مقصد گردشگري بسيلري از افراد شده است. سواحل آرام و زيباي تركيه زبانزد خاص و عام در سراسر جهان شده، به خصوص سواحل شهر آنتاليا كه ساحلي بي نظير است. اگر شما هم قصد سفر به تركيه را داريد، نياز به اطلاعاتي در مورد تركيه داريد ما شما را در اين زمينه راهنمايي خواهيم كرد.

كشور تركيه از قديمي ترين مناطق مسكوني در جهان محسوب مي شود. در دوران باستان اين كشور تحت سلطه لوديه و ايونيا بود كه حدود 500 سال قبل از ميلاد مسيح توسط كوروش كبير منقرض شدند و از آن پس تركيه تحت سلطه هخامنشيان بود. پس از زمان كوتاهي اين كشور به دست روميان افتاد. كشور تركيه در سال 1946 ميلادي عضو سازمان ملل شد و در سال 1952 به ناتو پيوست. هم اكنون تركيه عضو جانبي اروپا محسوب مي شود و قصد دارد به عضوت در اتحاديه اروپا درآيد.

اختلاف ساعتي ايران و تركيه به جز برخي اوقات يك ساعت و سي دقيقه است، يعني تهران 1.30 ساعت از ساعت رسمي تركيه جلو تر مي باشد. كشور تركيه دو تنگه راهبردي بسفر و داردانل نيز در اختيار دارد. وسعت تركيه 783,562 كيلومتر مربع است و شكل ظاهري اين كشور مانند يك مستطيل است. بخش عطيمي از تركيه يعني آناتولي يا آسياي كوچك در جنوب باختر آسيا و خاورميانه واقع شده است و بخش كوچكي به نام تراكيه در منطقه تراكيه قرار دارد. كشور در قسمت آسيايي با كشور ايران، جمهوري آذربايجان، ارمنستان، گرجستان، عراق و سوريه همسايه است و از منطقه اروپايي در همسايگي با بلغارستان و يونان مي باشد. اين كشور مرزهاي آبي هم دارد و با درياي سياه، اژه و مرمره در ارتباط است.

آشنايي با كشور تركيه

اگر مي‌خواهيد در كشور تركيه خودتان رانندگي كنيد شما مي توانيد به محض رسيدنتان، در فرودگاه باجه هاي كرايه خودرو، خودروي مورد نظرتان را اجاره كنيد البته فقط قبل از سفر به كشور تركيه، گواهينامه را فراموش نكنيد و همراه داشته باشيد. با توجه به اينكه تركيه كشوري مدرن است، انواع وسايل حمل و نقل عمومي در اين كشور وجود دارد. شهرهاي توريستي تركيه بسيار پر جمعيت و پر ترافيك است و بهترين راه براي گشت و گذار در آنها استفاده از تاكسي هاي تركي يا همان دولموش ها و اتوبوس ها مي باشند. البته سيستم حمل و نقل اتبوس براي مسافت هاي طولاني انتخاب خوبي خواهد بود اما محدوديت هايي هم دارد به عنوان مثال امكان سيگار كشيدن و سروصدا كردن وجود ندارد.

فرهنگ و زبان مردم تركيه

زبان رسمي كشور تركيه، تركي است و از ديگر زبان هاي رايج در تركيه مي توان به كردي، انگليسي و عربي اشاره كرد. زبان تركي يكي از با قدمت ترين زبان هاي جهان به شمار مي رود. بخشي از مناطق جنوب شرقي اروپا و بعضي از بخش هاي خاورميانه به اين زبان صحبت مي كنند. از زيرشاخه هاي زبان تركي مي توان به تركي آذربايجاني، تركي تركمني، تركي قرغيزي، تركي اويغوري و… اشاره نمود. اين زبان در گذشته با خط عربي نوشته مي شد ولي از زمان تشكيل حكومت جمهوري تركيه توسط آتاتورك به خط لاتين تغيير يافت.

در ابتدا مردم اين كشور مسيحي بودند اما در قرن يازدهم ميلادي به دين اسلام گرويدند. در سال 1924 دين اسلام، دين رسمي كشور تركيه منصوب شد اما در اصلاحات قانوني سال 1928 قانون دين رسمي حذف شد و تاكيد بر جدايي دين از سياست، تركيه خود را كشوري با دولت غيرمذهبي معرفي كرد. كشور تركيه در حدود 76 ميليون نفر جمعيت دارد، با اين حال 99.8 درصد از مردم ترك مسلمان و 0.2 درصد مسيحي و يهودي هستند.

تركيه با توجه به موقعيت جغرافيايي كه دارد هموجوار با كشورهاي اروپايي است بنابراين بر روي فرهنگ و آداب و رسوم مردم تركيه تاثير گذار بوده اند. ترك ها بسيار خونگرم، خانواده دوست و مهمان نواز هستند، در اين كشور مردان و زنان ترك در اين كشور در طول روز ساعاتي را با دوستان خود سپري مي كنند. با اينكه فرهنگ هاي اروپايي وارد فرهنگ مردم اين كشور شده است، با اين حال همچنان تعارف در بين مردم ديده مي شود.

فرهنگ و زبان مردم تركيه

وضعيت اقتصادي و سياسي كشور تركيه

واحد پول كشور تركيه لير است كه هر لير معادل 100 قروش مي باشد. لير تركيه به صورت اسكناس هاي 5، 10، 20، 50، 100 و 200 ليره و سكه هاي يك قروشي، 5 قروشي، 10 قروشي، 25 قروشي، 50 قروشي و يك ليره اي وجود دارد. در گذشته ارزش برابري لير تركيه بسيار پايين بود و با توجه به تورم هايي كه ايجاد شد ارزش آن به مرور كاهش يافت از اين رو دولت تركيه تصميم گرفت كه از تاريخ 28 ژانويه 2005 شش صفر از واحد پول كشور حذف كند. بنابراين ترتيب هر لير جديد تركيه برابر با يك ميليون لير قديم است. كشور تركيه سطح روابط اقتصادي و سياسي خد را با ديگر كشورها افزايش داده است و در ميان 20 قدرت برتر اقتصادي جهان جايگاه معقولي دست يافته و سطح معاملات تجاري خود را افزايش داده است. مهم ترين و اصلي ترين كالاهاي صادراتي كشور تركيه در سال مربوط به وسايل نقليه موتوري مي باشد.

در قانون اساسي جديد كشور تركيه بر اساس ماده اول، نوع حكومت تركيه ساختار جمهوري دارد. همچنين طبق ماده دوم، اين كشور داراي يك نظام اجتماعي غيرديني (جدايي دين از سياست) و دموكراتيك برگرفته از ناسيوناليسم آتاتورك مي باشد. با توجه به اينكه قواهاي كشور تركيه از يكديگر تفكيك شده اند و هركدام مستقل از يكديگر فعال هستند. اين قوا به سه قوه مجريه، مقننه و قضايي شكل گرفته است.

آب و هواي كشور تركيه

كشور تركيه با توجه به موقعيت جفرايايي كه قرار دارد، تنوعي از آب و هوا را در تجربه مي كند. در بخش هاي ساحلي آ و هواي مديترانه اي جريان دارد. در اين كشور تابستان هاي گرم و مرطوب و زمستان هاي معتدل و باراني مشاهده مي شود و البته در مناطق مرتفع بارش برف هم همراه است. بهترين زمان سفر به تركيه، بهار و پاييز مي باشد، در اين فصول امكانات تفريحات آبي در ساسر كشور مهيا است و از هواي ملايم و مطلوبي لذت خواهيد برد، اما در اين زمان ها قيمت هتل ها و اجناس مراكز خريد تا حدودي گران هستند دحاليكهر فصل تابستان و زمستان قيمت ها در پايين ترين ميزان قرار دارند و سفر مقرون به صرفه اي در پيش خواهيد داشت.

آب و هواي كشور تركيه

جاذبه هاي ديدني و تفريحي كشور تركيه

تركيه كشوري متمدن با تاريخي كهن است و در اين كشور مي توان از جاذبه هاي گردشگري و تاريخي بسيار فراواني ديدن كرد. اياصوفيه، برج گالاتا، مسجد سليمانيه، شهر تاريخي افسوس، مسجد آبي، تنگه ي بسفر و … تعداد اندكي از مكان هاي معروف تركيه هستند.  در ادامه به معرفي برخي از مشهور ترين جاذبه هاي ديدني و تاريخي كشور تركيه مي پردازيم:

افسوس

شهر تاريخي افسوس در آناتولي تركيه و در 3 كيلومتري شهر سلجوك واقع شده است. افسوس را مي توان به عنوان مشهورترين جاذبه هاي ديدني تركيه معرفي كرد.

كاپادوكيه

يكي ديگر از اماكن باستاني تركيه، كاپادوكيه است. كاپادوكيه به دليل داشتن دودكش هاي افسانه اي شهرت جهاني دارد. اين مكان قدمتي كهن دارد كه به 6 قرن قبل از ميلا باز مي گردد.

ايا صوفيه

اين بناي مجلل به دستور امپراتور ژوستينين اول ساخته شد. ايا صوفيه در زمان تصرف قسطنطنيه به عنوان مسجد استفاده ميشد اما امروزه يكي از مهم ترين موزه هاي تركيه محسوب مي شود و نماد شهر استانبول مي باشد.

ايا صوفيه

كاخ توپ‌ قاپي

در قرن 15 ميلادي به فرمان امپراتور عثماني احداث گرديد. توپ‌ قاپي كاخي بسيار با شكوه از ديگر ديدني هاي تركيه به شمار مي رود كه در سازمان يونسكو ثبت شده است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.