جمعه ۲۸ اردیبهشت ۰۳

آشنايي با كشور آذربايجان

كشور آذربايجان امسال 25 سالگرد استقلال خود از اتحاد جماهير شوروي را جشن ميگيرد. به همين منظوردر اين مقاله براي آشنايي هرچه بيشتر شما عزيزان به تفسيرو معرفي اين كشور ميپردازيم.

آشنايي با كشور آذربايجان

با كشف آثار باستاني از شهرهاي مختلف كشور آذبايجان نشان مي دهند كه سكونت بشر در اين منطقه به 12 هزارسال قبل برمي گردد. در قرن 9 پيش از ميلاد مسيح آريايي ‌ها و سپس مادها و هخامنشيان در اين منطقه حكومت مي كردند تا اينكه مثل ساير كشورهاي اطراف مورد تصرف اسكندر كبير قرار گرفت. امپراطوري روم از يك سمت و ايرانيان از سمتي ديگر به اين منطقه چشم دوخته بودند و مدام بين آنها دست به دست مي شد تا اينكه مسلمانان عرب در سال 667 ميلادي اين منطقه را از آنها گرفتند.
اين كشور تا زمان حكومت قاجاريه در اختيار ايران و بخشي از خاك ايران به حساب مي آمد تا اينكه طي عهدنامه گلستان و تركمنچاي به دولت روس واگذار شد.  در سال 1918 جمهوري دموكراتيك آذربايجان به عنوان اولين حكومت جمهوري در ميان كشورهاي اسلامي اعلام استقلال كرد اما بعد از دو سال تحت سلطه شوروي درآمد. سرانجام پس از فروپاشي شوروي، اين جمهوري در سال 1991 اعلام استقلال كرد.

جمهوري آذربايجان يكي از كشورهاي تازه استقلال يافته از شوروي سابق بوده و بزرگ ترين كشور ناحيه قفقاز به شمار مي رود. اين كشور از سمت شرق با درياي خزر، از سمت جنوب با ايران و از سمت غرب با ارمنستان مرز مشترك دارد. جمهوري آذربايجان با مساحت 86600 كيلومتر مربع از كشور اتريش كمي بزرگزتر و از ايالت مين كمي كوچك تر است. آذربايجا در اين مساحت جمعيتي حدود 10 ميليون نفر را در خود جاي داده است. شهر باكو، پايتخت آذربايجان و بزرگ ترين شهر اين كشور است كه در سواحل غربي درياي خزر واقع شده است. اين شهر آثار تاريخي زيادي را در فهرست ميراث جهاني يونسكو به ثبت رسانده است. كشور آذربايجان به عنوان سرزمين تضادهه شناخته مي شود. در اين كشور نشانه هايي از امپراطوري هاي باستاني را در كنار زندگي مدرن و امروزي مي بينيد. در آذربايجان زندگي سنتي و مدرن در كنار هم قرار داند. اين تركيب متضاد را هم در فرهنگ و هم در معماري آذربايجان خواهيد ديد.

آشنايي با كشور آذربايجان

فرهنگ و زبان مردم آذربايجان

طبق قانون اساسي آذربايجان، اين كشور يك دولت غير مذهبي است و مردم آذربايجا آزادي مذهبي دارند. با اين حال تقريبا 98 درصد از مردم اين كشور مسلمان هستند، 85 درصد از اين افراد پيرو مذهب شيعه و 15 درصد آنها از مذهب سني پيروي مي كنند. 2 درصد باقيمانده از كل مردم آذربايجان داراي مذاهب ديگري مانند مسيحي و يهودي هستند. زبان رسمي مردم اين كشور، زبان آذربايجاني مي باشد، اما در بين مردم صحبت كردن با زبان هاي ارمني هم رايج است. زبان هاي روسي و انگليسي نقش زبان دوم يا سوم را در جامعه فرهنگي و دانشگاهي آذربايجان ايفا مي كند. البته ناگفته نماند كه دوازده شاخه زبان فرعي هم در بين مردم اين كشور رايج است كه عبارتند از زبان آواري، باداك، گرجي، يهودي- تاتي، خيناليق، كريتسي، لزگي، روتول، تالشي، تاتي، ساكهورو اودي.

اهالي مهمان ‌نواز اين كشور همواره مشتاق پذيرايي از گردشگران سراسر دنيا هستند. آذربايجان كشوري است كه روز به ‌روز بيش از گذشته مورد توجه گردشگران قرار مي‌ گيرد. فرهنگ غني و غذاهاي لذيذ و اشتها برانگيز از ديگر دلايل محبوبيت اين كشور براي گردشگران هستند. در اين كشور روزهايي هستند كه براي مردم بسيار ارزشمند بوده و مورد احترام قرار مي دهند. روز شهدا يا روز ملي عزا، 20 ژانويه مي باشد كه در چنين روزي در سال 1990 ارتش سرخ شوروي به قسمت هايي از كشور آذربايجان حمله كرد و در پي آن تعدادي از شهروندان اين كشور را به قتل رساندند. روز جمهوري، در آذربايجان روز 28 ماه مي كه مصادف با شكل گيري جمهوري دموكراتيك آذربايجان در سال 1918 مي باشد. روز زن، در تاريخ بين المللي روز 8 مارس مصادف با روز بزرگداشت بانوان مي باشد. اين روز به نشان عظمت روح انتخاب شده است و آذربايجاني ها هم مانند ديگر مردم جهان در اين روز از مقام بانوانشان تجليل مي كنند.

فرهنگ و زبان مردم آذربايجلن

فرودگاه هاي كشور آذربايجان

كشور جمهوري آذربايجان داراي 5 فرودگاه بوده كه تعدادي از آنها فرودگاه هاي بين المللي محسوب مي شوند. اين فرودگه ها عبارتند از: فرودگاه باكو، فرودگاه گنجه، فرودگاه نخجوان، فرودگاه لنكران، فرودگاه زاقاتالا. از مهمترين فرودگاه هاي كشور آذربايجان مي توان به فرودگاه باكو و فرودگاه نخجوان اشاره كرد. فرودگاه بين‌ المللي باكو يا فرودگاه بين المللي حيدر علي ‌اف باكو، يكي از بهترين 5 فرودگاه بين‌ المللي در كشور جمهوري آذربايجان شناخته شده است. اين فرودگاه در ۲۵ كيلومتري شمال شرقي شهر باكو واقع شده است. فرودگاه بين ‌المللي باكو سالانه بيش از 3 ميليون مسافر جابه جا مي كند. فرودگاه باكو با شركت هاي هواپيمايي مختلفي همچون آذربايجان ايرلاينز، آزال و سيلك وي ايرلاينز همكاري دارد. فرودگاه بين‌ المللي نخجوان در سال 1976 ساخته شده است. اين فرودگاه در فاصله 5 كيلومتري جنوب غربي شهر نخجوان قرار دارد. فرودگاه بين المللي لنكران، اين فرودگاه در شهر لنكران كه از شهرهاي جنوب شرقي كشور آذربايجان مي باشد قرار دارد.

آب و هواي كشور آذربايجان

جمهوري آذربايجان داراي چندين نوع اقليم آب و هوايي متنوع مي باشد. در اين كشور تابستان ‌هاي گرم و زمستان‌ هاي خيلي سرد مشاهده مي شود. بهترين زمان سفر به كشور جمهوري آذربايجان، بين ماه هاي آوريل تا ژوئن و از سپتامبر تا اكتبر است. در اين مدت از گرماي شديد تابستان و يخ زدگي زمستان خبري نيست و همينطور در ايام نوروز فستيوال ها و برنامه هاي شادي برگزار مي شود كه مي توانيد در آنها شركت داشته باشيد.

آب و هواي كشور آذربايجان

جاذبه هاي ديدني و تفريحي كشور آذربايجان

شهر باكو كشور آذربايجان اصولا به دليل دارا بودن مولفه هاي مشابه از جمله معماري هاي عجيب و غريب و علاقه زياد به رنگ طلايي با دبي مقايسه مي شود. اين كشور از جهت ويژگي هاي طبيعي، مكان هاي تاريخي و فرهنگ و رسوم مي تواند براي مسافرت، ايده خوبي باشد.

مركز فرهنگي حيدرعلي‌اف

اين مركز فرهنگي، مكاني بسيار مدرن و جذاب با معماري فوق العاده است كه توسط زاها حديد، طراح مشهور، ساخته شده است. موج و انحناي طراحي شده بر بام اين ساختمان جلوه اي چشمگير به آن بخشيده است. اين مركز به عنوان مكاني براي برگزاري كنسرت، كنفرانس و تئاتر مورد استفاده قرار مي گيرد.

موزه فرش

فرش آذربايجان در دنيا از محبوبيت بالايي برخوردار است. اين مكان جهت آشنايي گردشگران و توريست ها با فرهنگ و سنت آذربايجان فراهم شده است. مجموعه اي از انواع فرش ها، با طرح ها و رنگ هاي مختلف، كه اجازه مي دهد شما در دنياي هنر غرق شويد و خلاقيت و هنر را با تمام وجود تحسين كنيد.

برج هاي شعله

اگر شما در هر ناحيه اي از باكو ايستاده باشيد، برج هاي سه شعله را خواهيد ديد. اين برج هاي شيشه اي، يكي از بزرگ ترين آسمان خراش هاي آذربايجان محسوب مي شوند كه در كنار هم ساخته شده اند. اين مكان داراي انواع رستوران ها، كافه ها، هتل هاي رو به دريا و مكان هاي تفريحي است.

برج هاي شعله

برج دختر

اين برج در شهر باكو واقع شده است. اين برج، قدمت تاريخي چندين هزار ساله دارد و گفته مي شود، رد پاي دختر شاه پريان در اين برج ديده مي شود. از بالاي اين مكان ديدني، شهر قديم و خليج باكو را مي توان تماشا كرد و عكس هاي زيبايي گرفت.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.