جمعه ۲۸ اردیبهشت ۰۳

راه ها و روش هاي مهاجرت به بلژيك

راه ها و روش هاي مهاجرت به بلژيك

هر كسي كه قصد سفر يا مهاجرت داشته باشد، يكي از كشورهايي كه بررسي مي كند، كشور بلژيك است. آيا با شرايط مهاجرت به بلژيك آشنايي داريد؟ قطعا براي تمام افرادي كه به دلايل مختلف قصد مهاجرت به اين كشور را دارند، موقعيت هاي مختلفي نيز وجود دارد. در اين مقاله مي توانيد پاسخ سوال خود را در مورد انواع مهاجرت به بلژيك و شرايط گرفتن اقامت دائم در اين كشور بيابيد. پس با ما تا آخر اين متن همراه باشيد.

راه ها و روش هاي مهاجرت به بلژيك

دلايل مختلف مهاجرت به كشوري همانند بلژيك

بلژيك از جمله كشورهايي است كه در اروپاي شمالي قرار گرفته و سلطنتي است. با اين وجود نوع حكومت در اين كشور دموكراسي است. كشور بلژيك از بنيان گذاران اتحاديه اروپاست كه وضعيت اقتصادي بسيار خوبي دارد. در حقيقت نرخ تورم در اين كشور تنها يك درصد بوده و نيروي كار فعال و خوبي دارد. آب و هواي معتدل آن نيز از ديگر دلايل مهاجرت افراد به بلژيك است. در تابستان هوا خنك بوده كه به دليل قرار گيري بلژيك در فلات مركزي اروپا مي باشد. به همين دلايل، بسياري از افراد در اين كشور، به شغل كشاورزي مشغول هستند و يا بيشتر در اين زمينه به سرمايه گذاري مي پردازند.

اگر به تاريخ مراجعه كنيد، انقلاب صنعتي براي اولين بار در بلژيك رخ داده است. پس صنايعي همانند آهن و وفلاد، الماس، مواد غذايي، توليدات نفتي و انواع پلاستيك از رونق خوبي در اين كشور برخوردار است. بسياري از اين محصولات به خارج از بلژيك صادر مي شود و جزو محصولات صادراتي آن است. فرهنگ خوب مردم بلژيك، امكانات عالي در زمينه هاي بهداشتي و نظافت و همچينين زبان آسان اين مردم دلايل خوبي براي تشويق افراد مختلف براي مهاجرت به بلژيك است.

روش هاي مختلف مهاجرت به بلژيك

در ادامه براي شما خوانندگان هم به طور كلي و هم با شرحي كامل قواعد و قوانين مهاجرت به بلژيك را توضيح مي دهيم و بر اساس هدف شما از مهاجرت به بلژيك، شرايط هر يك را بيان مي كنيم. براي اين كشور چندين روش و انتخاب پيش روي شماست. يكي از اين روش ها همانند قوانيني كه براي اكثر كشورهاي دنيا وجود دارد، مهاجرت از طريق ازدواج با فردي بلژيكي است كه در ادامه به اين مورد هم خواهيم پرداخت.

روش دوم روشي است كه در آن بايد براي اقامت طولاني مدت يعني براي 10 سال اقامت دائم در اين كشور اقدام نماييد. براي اين نوع مهاجرت به بلژيك بايد بتوانيد هم زبان خوبي داشته باشيد و هم شرايط ديگري را ارائه دهيد. افرادي كه بيش از 10 سال در بلژيك زندگي كرده اند، مي توانند دوره هاي زبان بلژيكي را بگذرانند و در نهايت براي اقامت هميشگي بلژيك درخواست دهند. در اين صورت پرونده آن ها پس از بررسي امكان پذيرفته شدن زيادي دارد.

يكي از گزينه هاي عالي براي مهاجرت به اين كشور، فاقد مليت بودن است. اين نوع اقامت دائم گرفتن براي افرادي است كه در براي مدت 2 سال در بلژيك زندگي مي كنند و به عنوان افراد بي خانمان شناخته مي شوند. اين اشخاص نيز مي توانند به راحتي جزو شهروندان دائم بلژيك شوند. افرادي كه به مدارج بالا در عرصه هاي علمي يا هنري دست يافته اند و جايزه هاي بزرگ جهاني را دريافت نموده اند هم مي توانند براي مهاجرت به اين كشور در خواست دهند. بسياري از افراد نيز مي توانند از راه هاي تحصيلي، كار و سرمايه گذاري وارد كشور بلژيك شده كه اين موارد را هم برايتان توضيح مي دهيم.

انواع ويزاي بلژيك

تمام كساني كه قصد مهاجرت به بلژيك را دارند، مي توانند از 3 نوع ويزا كه توسط اين كشور صادر مي شود، اقدام به سفر به اين كشور نمايند.

اولين نوع از اين ويزا، ويزاي C بلژيك نام دارد كه ويزايي 90 روزه است. به اين معني كه فردي كه ويزاي نوع C بلژيك را دريافت مي كند مي تواند به مدت 90 روز در محدوده زماني 180 روز در بلژيك اقامت داشته باشد. يعني اعتبار اين ويزا، 180 روز و اجازه اقامت آن 90 روز است. به اين نوع ويزا، ويزاي گردشگري و توريستي هم گفته مي شود. اگر هيچ گونه اطلاعي از اين كشور نداريد و تازه مي خواهيد شرايط زندگي در اين كشور را بدانيد، بهتر است ابتدا ويزاي C بلژيك را بگيريد.

ويزاي بعدي، ويزاي نوع D نام داشته و جزو ويزاهاي كاري محسوب مي شود.مدت زمان اين نوع ويزا، بيش از 90 روز است و افرادي كه اين ويزا را دريافت مي كنند بايد اجازه كار در بلژيك را داشته باشند.

كارت آبي بلژيك چيست؟

در اروپا كارت هاي آبي به افراد مختلف براي كار و زندگي در بلژيك داده مي شود. تنها افرادي كه داراي مهارت هاي بسيار بالا در كار خود هستند، مي توانند كارت آبي بلژيك را دريافت كنند. همچنين ميزان تحصيلات اين افراد بايد حداقل ليسانس باشد. در اين صورت اين فرد مي تواند به راحتي با يك شركت بلژيكي قرارداد امضا نمايد و حقوق مشخصي دريافت كند.

يكي ديگر از قوانيني كه براي ورود به بلژيك وجود دارد، ثبت نام افراد خارجي در شهرداري اين كشور است. به اين صورت كه هر فردي كه جزو شهروندان اتحاديه اروپا نباشد، بايد تا هشت روز پس از ورود به بلژيك و قبل از اتمام اين دوره، نام خود را ثبت كند و كارت شناسايي دريافت كند. حتي اگر اقامت شما در اين كشور موقت باشد، باز هم بايد اين كار را دريافت كنيد. هر فردي كه بالاي 21 سال دارد، به تنهايي به شهرداري منطقه و شهري كه در آن اقامت دارد مي رود و كارت شناسايي بزرگسال خود را دريافت مي كند.

مهاجرت تحصيلي به بلژيك

اگر قصد ادامه تحصيل در كشور بلژيك را داريد، بايستي ويزاي دانشجويي بگيريد. براي اين ويزا، نياز به مجوزهاي مخصوص با توجه به مليت و شرايط درسيتان داريد. ابتدا بايد براي يك دانشگاه در بلژيك درخواست فرستاده و پس از پذيرفته شدن در يكي از دانشگاه هاي معتبر بلژيك مي توانيد اقدام به گرفتن ويزاي دانشجويي نماييد. كساني كه در محدوده اتحاديه اروپا زندگي مي كنند، خوشبختانه نيازي هب گرفتن اين نوع ويزا ندارند اما اگر از ايران بخواهيد اقدام كنيد، بايد حتما شرايط خاصي را بگذرانيد. به عنوان مثال بايد حداقل 90 روز در بلژيك زندگي كرده باشيد و در نهايت ويزاي نوع D را درخواست دهيد. براي دريافت ويزاي تحصيلي بايد در زمينه مرتبط با رشته تحصيلي خود ادامه تحصيل دهيد و كار كنيد. همچنين دقت كنيد كه تحصيل در بلژيك هزينه بسياري مي خواهد كه بايد حتما آن را پرداخت نماييد. قوانيني كه براي ويزاي تحصيلي لازم است به شرح زير است:

شخصي كه براي اين ويزا درخواست مي دهد، بايد ثابت نمايد كه در طول تحصيل و اقامت خود در اين كشور، منايع مالي كافي دارد.

بيمه سلامت دريافت كنند. هر فردي كه وارد بلژيك مي شود بايد حتما بيمه سلامت دريافت كند.

مسائل امنيتي براي اين اشخاص بسيار اهميت دارد. در حقيقت اين فرد بايد ثابت كند كه هرگز نمي تواند براي امنيت عمومي اين كشور، يك تهديد به حساب بيايد. در غير اين صورت از بلژيك اخراج مي شود.

مهاجرت تحصيلي به بلژيك

بورس تحصيلي بلژيك

تحصيل در بلژيك بسيار گران و پر هزينه است. به همين دليل عده اي كه توان مالي ندارند، به دنبال گرفتن بورس تحصيلي بلژيك هستند. مواقع بسياري ديده شده است كه بلژيك به دنبال محققين در رشته هاي مختلف است. در نتيجه كساني كه پژوهش هاي علمي گسترده اي انجام داده اند با رعايت نمودن يك سري قوانين مي توانند بسيار ساده تر براي مهاجرت به بلژيك اقدام نمايند. محققيني كه قصد ادامه كار در بلژيك را دارند، بايد مجوزهايي را دريافت نمايند. در حقيقت بايد به دنبال مهر و امضا در ادارات مختلف اين كشور باشند. اگر چه اين روند پيچيده مي آيد اما ارزان بوده و هزينه زيادي را در بر نمي گيرد. همچنين دانش آموختگاني كه در رده سني بين 18 تا 30 سال قرار دارند، مي توانند به عنوان كار آموز وارد اين كشور شوند. در ميان شرايط كارآموزي بايد پيمانكار و كمپاني كه نيازمند كار آموز است درخواست ها و شرايط خود را اعلام نمايد. در ضمن اين شرايط تنها براي يك سال پابرجا بوده و پس از تمام شدن اين مدت زمان بايد اين كشور را ترك نماييد. از مزاياي كار آموزي در بلژيك براي مدت يك سال، تمام وقت بودن كار و داشتن حداقل حقوق قانوني براي فرد كار آموز است.

مهاجرت از طريق كار در بلژيك

اگر قصد مهاجرت به بلژيك از طريق تخصص و كار را داريد، بايد سه نوع وجوز بگيريد. مجوز كاري نوع A براي تمام كارفرمايان و مشاغل عرضه شده و هيچ گونه محدوديتي براي گرفتن اين نوع مجوز وجود ندارد. با اين حال براي به دست آوردن چنين مجوزي بايد ابتدا مجوز نوع B را دريافت كرده و 4 سال هم در اين كشو مشغول به كار بوده باشيد. هر چند كه اين چهار سال كار شما در بلژيك مي تواند به طور مدام يا گسسته بوده باشد. مدت زمان چهار سالي كه در بلژيك مشغول به كار هستيد بايد در يك دوره 10 ساله اتفاق افتاده باشد. شايد اين موضوع كمي شما را گيج كرده باشد. بنابراين ابتدا مجوز نوع A را برايتان توضيح خواهيم داد.

براي كارمندان و كساني كه در زمينه هاي كاري داراي تخصص هستند همانند محققان، پژوهشگران و يا افرادي كه در ماموريت هاي ويژه شركت مي كنند، اين نوع مجوز داراي محدوديت هايي است. كساني كه جزو تكنسين ها و متخصصين هستند، كساني كه مجوز نوع B را دارند و در مجموع افرادي كه نيازي به مجوزهاي كاري ندارند، نبايد به سراغ مجوز نوع A بروند. چرا كه اين مجوز به آن ها داده نمي شود. افرادي به غير از افراد بالا كه مي خواهند مجوز نوع A را دريافت نمايند، بايد ابتدا فرم هاي مربوط به اين مجوز را دريافت نموده، سپس مجوز نوع B به همراه مجوز اقامت خود را هم درون پرونده قرار دهند.

اما مجوز نوع B كه در بالا به آن اشاره نموديم، چه نوع مجوزي است؟ در واقع نوع ديگري از مجوزهاي لازم براي مهاجرت به بلژيك از طريق كار مجوز نوع B است. اين نوع مجوز به مشاغل آزاد تعلق دارد. به دليل اينكه اين مجوز براي كارفرماهاي خاصي و براي يك دوره 12ماه ارسال مي شوند، بسيار آسان تر از مجوز نوع A گرفته مي شوند. اگر مي خواهيد كه يك مجوز نوع B را بگيريد، نياز به يك حمايت مالي داريد. هر چند كه فرد متقاض دهنده بايد از قبل استخدام ارگاني مشخص باشد و مجوز كار هم داشته باشد. تمام اين مجوزها به شما اين اجازه و تضمين را مي دهد كه بتوانيد در همان شركت در بلژيك مشغول به كار شويد. براي اقدام از اين طريق براي مهاجرت به بلژيك بايد يك سري تست ها بدهيد و مجوزهايي را دريافت كنيد.

نوع ديگري از مجوزهاي كاري بلژيك نيز وجود دارد كه تنها به افراد خاصي داده مي شود. دانش آموزان، اعضاي خانواده سفيران و در مجموع گروه هايي كه به دنبال پناهندگي هستند مي توانند از اين نوع مجوز كاري استفاده نمايند. اين مجوز ابتدا با مدت اعتبار يك ساله ارائه مي شود و پس از آن با شرايطي خاص مي توانيد آن را تمديد نماييد.

مهاجرت به بلژيك از طريق سرمايه گذاري

از آنجايي كه كشور بلژيك قطب اقتصادي اروپا بوده و از نظر اقتصادي در وضعيت بسيار مطلوبي قرار دارد، بنابراين كساني كه از طريق سرمايه گذاري قصد مهاجرت به بلژيك را دارند، روش آساني را پيش روي خود خواهند ديد. كسي كه در بلژيك سرمايه گذاري مي كند، مي تواند براي مدت 3 سال اقامت دائم اين كشور را دريافت نمايد. دانستن زبان انگليسي براي اين كشور بسيار مهم است. هر چند كه بلژيك كشوري چند مليتي است. از مزاياي گرفتن اقامت دائم اين كشور، توانايي سفر و مهاجرت به بيش از 100 كشور دنياست. با اين حال اگر مي خواهيد كه به طور رسمي تابعيت اين كشور را از اين طريق دريافت كنيد، بايد براي 7 سال سرمايه گذاري مثبت در اين كشور داشته باشيد.

پرونده شما مورد بررسي سازمان مهاجرت بلژيك قرار مي گيرد و در صورت داشتن شايستگي هاي لازم مي توانيد وارد اين كشور شويد. اين شرايط شامل نداشتن سابقه كيفري، داشتن پس زمينه تجاري و مالي مناسب و در آخر ثبت يك شركت با پشتوانه مالي خوب در اين كشور است. گزينه آخر در بيشتر براي افرادي است كه عضو اتحاديه اروپا نيستند و در نتيجه بايد ابتدا با يك وابستگي اقدام به مهاجرت به اين كشور نمايند.

مهاجرت به بلژيك از طريق سرمايه گذاري

ازدواج و مهاجرت به بلژيك

يكي از راه هاي قانوني براي سفر و مهاجرت به بلژيك ازدواج است. اگر شخصي با يك فردي بلژيكي يا كسي كه داراي تابعيت بلژيكي است ازدواج نمايد، مي تواند براي اقامت دائم در اين كشور درخواست دهد. همچنين در كشور بلژيك ازدواج همجنسگرايان به رسميت شناخته شده است. كسي كه براي ازدواج در بلژيك انتخاب مي نمايد بايد 3 ماه از زمان گرفتن اقامت دائم او گذشته باشد يا اينكه حداقل 3 ماه تابعيت بلژيكي داشته باشد. ويزاي نوع C همان نوع ويزايي است كه بايد براي اين نوع مهاجرت دريافت كنيد. فردي كه قصد ازدواج و مهاجرت به بلژيك را دارد بايد بيش از 18 سال سن داشته باشد. يادتان باشد كه پس از ازدواج با يك فرد بلژيكي به طور اتوماتيك تابعيت اين كشور را دريافت نمي كنيد و بايد تمام روند قانوني آن را طي نماييد.

مهاجرت با خريد ملك در بلژيك

يكي ديگر از روش هاي مهاجرت به بلژيك خريد ملك در اين كشور است. براي خريد ملك در بلژيك بايد قوانين و مقررات خاصي را رعايت كرده و كارهايي را انجام دهيد. قبل از اينكه براي خريد ملك در بلژيك اقدام نماييد، بازار جهاني را كه مدام در حال تغيير است، بررسي نماييد. اين چرخه و بازار مسلما بر روي قيمت هاي ملك در بلژيك تاثير گذار بوده و بنابراين اگر در انتخاب مكان درست و منطق اي عالي براي سرمايه گذاري و خريد ملك دقت نداشته باشيد، قطعا از ارزش ملك و خانه خريداري شده كاسته مي شود. قيمت ارز را هم براي خريد ملك در نظر بگيريد. بهتر است كه براي خريد خانه و مهاجرت به بلژيك به سراغ افراد حرفه اي در اين كار برويد و يك نماينده قانوني بگيريد. تمام اسناد و مدارك خريد شما بايد به زباني مناسب و قابل فهم برايتان ترجمه گردد تا به هيچ عنوان دچار ضررهاي مالي نشويد.

كار آفريني و مهاجرت به بلژيك

از ديگر گزينه هاي پيش روي شما پس از مهاجرت از طريق تحصيل، ازدواج، كار و خريد ملك، مهاجرت به بلژيك از طريق كار آفريني است. شناسايي روند انجام كارها براي كار آفريني در بلژيك بسيار اهميت داشته و بايد به دقت بررسي شود. خوشبختانه دولت بلژيك ليست پيشنهادي خود را در زمينه هاي مختلف كار آفريني و نياز خود را ارائه مي دهد. اگر در اين مسير و با توجه به نيازها و كمبودهاي موجود در بازار بلژيك اقدام نماييد، شانس موفقيت و پذيرش بيشتري خواهيد داشت.  همچنين بايد بازار هدف و مخاطبان خود را شناسايي نموده و خدمات خود را مشخص نماييد. بايد با بازار بلژيك نيز آشنايي داشته باشيد. با اين حال، قبل از مهاجرت از طريق كار آفريني به بلژيك و آغاز كار آفريني در اين كشور بايد يك شماره شناسايي بگيريد. همچنين نياز به افتتاح حساب بانكي در اين كشور داريد. مهاجرت از طريق كار آفريني در اين كشور زمان طولاني طول مي كشد و بايد با صبر و حوصله تمام كارهاي مورد نياز آن را انجام دهيد.

كارآفريني و مزاياي آن در اين كشور

از مزاياي خوبي كه در اين كشور چه براي كارآفرينان خارجي و چه براي كارآفرينان داخلي فراهم شده است، حمايت شدن از طرف صنف كارآفرينان در بلژيك است. هيچ تفاوتي براي شما و ديگر افراد در اين مورد قائل نمي شود و شما پس از گذشت 3 سال اقامت در اين كشور، مي توانيد براي اقامت دائم در بلژيك درخواست دهيد. بلژيك از بزرگترين قطب هاي اقتصادي اروپا و البته دنياست.

امكان مهاجرت به بلژيك براي داروسازها

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادي هستيد كه در رشته داروسازي تحصيل كرده ايد، مي توانيد به ارحتي براي مهاجرت به بلژيك اقدام نماييد. براي اين كار بايد گذرنامه معتبر و مدرك زبان در سطح مورد نياز آن را داشته باشيد. همچنين بيمه خدمات درماني از ديگر شرايط براي اين نوع مهاجرت به كشور بلژيك است.

امكان مهاجرت به بلژيك براي داروسازها

ويزاي همزمان تحصيلي و كار در مهاجرت به بلژيك

از شرايط منحصر به فرد موجود در بلژيك، مي توان به فراهم نمودن شرايط همزمان براي كار و تحصيل افراد مهاجر را مطرح نمود. اين كشور بهترين شرايط را براي درآمد زايي افراد مختلف فراهم مي آورد و در نتيجه فرصت هاي شغلي مختلفي در بلژيك وجود دارد.

هزينه هاي مهاجرت به اين كشور

براي سفر و اقامت در بلژيك قطعا نياز به كمك خواهيد داشت. اينكه در كجاي اين كشور و پايتخت آن، خانه اي براي اقامت پيدا كنيد. چگونه كارهاي مربوط به ثبت نام در شهرداري، تمديد مجوز اقامت، درخواتس تابعيت بلژيك، درخواست پاسپورت و بسياري از موارد ديگر را بايد انجام دهيد؟ جواب اين سوال ها را تنها با كمك يك راهنما و مشاور در بلژيك پيدا خواهيد نمود. در نتيجه اطلاعات خود را بالا برده و با وكيل مشورت كنيد.

ويزاي جستجوي كار چيست؟

سعي كنيد قبل از هر چيز اطلاعات خود را راجع به مهاجرت كامل كنيد. ويزاي جستجوي كار به اين خاطر صادر مي شود تا بتوانيد موقعيت شغلي خود را سر و سامان بدهيد. در حقيقت ويزاي جستجوي كار با هدف كار و به صورت مدت زمان محدود و دوره اي به فرد درخواست دهنده داده مي شود.

مدارك مورد نياز براي تحصيل در بلژيك

ابتدا پاسپورت شما بايد براي 12 ماه اعتبار داشته باشد. سپس فرم درخواست ويزاي بلژيك را به درستي پر كنيد. سعي كنيد كه تمام مدارك و اعتبار بانكي خود را به درستي تهيه كنيد. هر چند بايد وضعيت اقتصادي مناسبي داشته باشيد.

مدارك پزشكي از جمله مدارك مورد نياز براي مهاجرت تحصيلي به بلژيك است.

نكات تكميلي

هر چند كه مهاجرت به بلژيك آسان است و روند آن بسيار سريع انجام مي شود با اين حال سعي كنيد كه تمام كار هاي خود را با يك مشاور يا وكيل پيش برده تا به هيچ مشكلي برخورد نكنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.