پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۰۳

چگونه از شر جوش هاي مزاحم و زشت خلاص شويم

چگونه از شر جوش هاي مزاحم و زشت خلاص شويم

جوش صورت، عارضه اي پوستي است كه همه ما كمابيش با آن سروكار داريم. بعضي ها معتقدند سر و كله جوش هميشه وقتي پيدا ميشود كه ميخواهيم به مهماني برويم، قرار كاري داريم و يا جاي مهمي دعوتيم! بايد گفت كه تغذيه سالم، خواب كافي، و دور بودن از استرس و آلودگي هوا ميتواند تا حد زيادي به داشتن پوستي زيبا و شفاف كمك كند. در اين مقاله، به تعدادي از راههاي خانگي درمان جوش صورت ميپردازيم.

نكاتي براي جلوگيري از ايجاد جوش:

1. تغذيه مناسب

براي جلوگيري از جوش صورت، بايد به تغذيه خود توجه كنيم: مصرف بيش از حد شكلات، فست فود، مواد روغني، كافئين، قهوه، شكر، و حتي لبنيات پرچرب باعث ايجاد جوش ميشوند. در مقابل، خوراكي هايي كه داراي امگا 3 هستند، خوراكي هاي حاوي روي (مثل گوشت گاو، جگر گوساله، تخم مرغ) و همينطور خوراكيهاي داراي فيبر( مانند پسته و گردو) به پوستتان زيبايي و طراوت ميبخشند. همچنين مواد غذايي داراي سلنيوم (مانند گردو) به دليل داشتن آنتي اكسيدان، باعث ايجاد خاصيت ارتجاعي در پوست ميشوند و بسيار مفيد هستند.

2. آلودگي محيط

يكي ديگر از مسائلي كه باعث ايجاد جوش ميشود؛ وسايل آلوده است. مثلا آلوده بودن بالش، و يا موبايلتان كه در تماس مستقيم با پوست صورت قرار دارد. اگر به تميزي دستهايتان شك داريد، هرگز آن را به صورتتان نماليد.

3. شستشوي صورت

نكته مهمي كه بسياري از ما به آن بي توجه هستيم شستشوي مناسب صورت است. صورتتان را يك بار صبح و يك بار شب پيش از خواب بشوييد. اگر اهل آرايش كردن هستيد، به هيچ عنوان با آرايش به رختخواب نرويد. از يك پاك كننده بدون روغن براي پاك كردن آرايشتان استفاده كنيد.

چند روش خانگي براي درمان جوش صورت

1. درمان جوش صورت با عسل

ماسك عسل در رفع جوش بسيار موثر است. مقداري عسل روي قسمتهاي مورد نظر بماليد و حدود 15 دقيقه صبر كنيد. بعد صورت را با آب ولرم بشوييد و اين كار را چند بار در هفته تكرار كنيد تا جوشها به طور كامل از بين بروند. ميتوانيد دو قاشق چايخوري دارچين نيز به ماسكتان اضافه كنيد. عسل يك آنتي بيوتيك طبيعي است و با خاصيت چسبندگي كه دارد، آلودگي ها را به خود جذب كرده و از سطح پوست پاك ميكند.

درمان جوش صورت با عسل

2.درمان جوش صورت با استفاده از گلاب

يك تكه پنبه را به گلاب آغشته كنيد و آن را روي جوشها بماليد. ميتوانيد قبل از خواب از گلاب استفاده كنيد تا مدت بيشتري روي پوستتان بماند. گلاب باكتريهاي ايجاد كننده جوش را از بين ميبرد، و پوستي نرم و لطيف برايتان به ارمغان مي آورد.

3. رفع جوش با روش بخور دادن

بخور دادن صورت با آب داغ، منافذ پوست را باز كرده و در التيام جوش صورت بسيار مفيد عمل ميكند. مراقب باشيد كه آب داغ با پوست برخورد نكند زيرا باعث سوختگي و التهاب بيشتر ميشود. يك حوله روي سرتان بيندازيد و صورتتان را در معرض بخار آب داغ قرار دهيد.

4. درمان جوش صورت با ماسك جوش شيرين

دو تا سه قاشق جوش شيرين را با مقدار كمي آب حل كنيد تا ماده غليظي ايجاد شود. سپس آن را روي صورتتان بماليد و بعد از ده دقيقه با آب خنك بشوييد. جوش شيرين يك لايه بردار طبيعي است و روي صورت معجزه ميكند.

5. استفاده از مركبات بر روي محل جوش

اگر جوشتان حالتي چركي دارد، استفاده از مركبات يكي از بهترين روشهاي مقابله خواهد بود. اين ميوه ها را به صورت ورقه اي دربياوريد و روي صورتتان قرار دهيد و بعد از چند دقيقه بشوييد. مركبات به دليل داشتن اسيدسيتريك، جوشهاي چركي را خشك و درمان ميكنند.

استفاده از مركبات براي درمان جوش صورت

6. استفاده از خميردندان

خميردندان نيز يكي از موادي است كه در درمان جوشهاي چركي صورت موثر است. خميردندان همچنين درد ناشي از جوش را كاش ميدهد و پوست را خنك ميكند. ميتوانيد خميردندان را پيش از خواب روي موضع بماليد و مطمئن باشيد كه جوشها خيلي زود از بين ميروند.

7. رفع جوش صورت با آسپيرين

چند قرص آسپيرين را پودر كنيد و در آب بريزيد و آن را هم بزنيد. يك خمير سفت بسازيد و آن را با يك گوش پاك كن روي جوشها بماليد. بعد از حدود ده دقيقه صورت را بشوييد. آسپيرين قرمزي و التهاب پوست را كاهش ميدهد.

8. استفاده از ژل آلوئه ورا براي درمان جوش صورت

آلوئه ورا به دليل داشتن خواص آنتي بيوتيكي، داشتن آنتي اكسيدان و ضد التهاب در درمان جوش صورت بسيار مفيد است. ميتوانيد ژل آلوئه ورا را با عسل مخلوط كنيد و يك ماسك عالي ضد جوش بسازيد. همچنين استفاده از كرمهاي روزانه كه در تركيباتشان آلوئه ورا وجود دارد، ميتواند جوش صورتتان را تا حدقابل توجهي كاهش دهد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.